23 november 2011

yta eller djup

det snackas i  den finlandssvenska bloggvärlden om ytlighet*. om bloggar är för ytliga eller inte.  jag say: whatever. skriv o snacka om va tusan ni vill. ytligt eller ej. jag tar säkert ytlkighetspriset just nu. ingen djup närvaro här. bara ytlig vardag. men tyvärr filosoferar jag inte djupheter dagarna långa. det är ganska mycket ytligt i vardagen.

"jag orkar int stiga upp idag. regnar det? vad mörkt det är. juicen är slut. vad ska jag sätta på mig? var parkerade jag bilen? hinner jag till mötet? äsch - varför satte jag den här blusen, trivs inte alls. jag fryser. jag har varmt. jag är ännu också snorig. höna eller fisk till lunch? kom ihåg att ringa de där samtalen och skriva dessa femton mail. vinterdäck - vad är det? jag sku vilja åka till alperna. kaffet är slut igen. min kollega är rolig. vad glad jag blev av ett mail. borde åka hem. ska jag gå på jumppa eller inte? kommer det nåt bra på tv?"

så djupa är vardagarna. är era mycket djupare?

visst kryllar det av tänkvärda tankar också. men skriver man dem så där halvfärdiga mellan morgonmålsredogörelsen och dagens outfit så blir man lätt lite missförstådd. sådär så att mamma oroar sig eller någon tror man misslyckats med ironi eller bara är självdryg. kanske jag är mån om mitt rykte. andra kallar det självbevarelsedrift. är man bättre eller sämre om man är prutthurtig eller miserabel? hur mäter man sånt?

hur som helst - jag bloggar inte med nåt tema, jag gillar bloggar av alla de slag o yta eller djup går inte att mäta. endast i havet.


* jag minns int var men nånstans. orkar inte länka. gillar er ändå. 

3 kommentarer:

  1. mitt i prick, jag bara älskar det här inlägget!

    Min favorit:
    "men skriver man dem så där halvfärdiga mellan morgonmålsredogörelsen och dagens outfit så blir man lätt lite missförstådd men skriver man dem så där halvfärdiga mellan morgonmålsredogörelsen och dagens outfit så blir man lätt lite missförstådd. sådär så att mamma oroar sig eller någon tror man misslyckats med ironi eller bara är självdryg."

    Stämmer precis.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker din blogg är ganska djup på många sätt (fast det då inte går att mäta : ) ). Du har en jätte fin blogg och tycker om att läsa den!

    SvaraRadera
  3. Pia: tattis!
    Johanna: Tack! va glad jag blev av din kommentar! och det är ju som du säger - det går inte att mäta, utan var o en bestämmer hur djup den känns. Jag kommer att sakna din blogg!

    SvaraRadera