03 november 2011

motivation, spegel o yrkesstolthet

jag beundrar människor omkring mig som har en outtröttlig motivation. som verkligen vill lyckas med sin uppgift. som är stolta över som yrkeskunskap. jag beundrar också sådana människor som tittar sig i spegel o funderar " hur gjorde jag nu där?" människor som är är profesionella på det de gör och ändå kan lära sig nytt. det är de som kan bli mästaren.

och jag säger då det: underskatta aldrig alla de yrken runt omkring oss, de dom gör den lilla skillanden, de som ser till att vår vardag löper. hurra för alla högutbildade duktiga människor som kan delta i "kansallinen etätyöpäivä"* eller annat. jag har enorm respekt för dem också. och tanken bakm etätyöpäivä är fin, miljövänligt o så. men samtidigt blir kag lite frusse**. den största delen av folket jobbar med sånt där det inte är möjligt. eller åtminstone lova jag att du skulle bli purken när du vill köpa mjölk eller medicin o på dörren möts du av lappen - etätyöpäivä. eller tänk bara hur lyckliga vi blir om lärare o sjuksköterskor skulle göra det.

det här blev rörigt. hur som helst vill jag säga att när du har ditt lediga v-slut o vill gå o shoppa så är det många profesionella människor som gör och gjort ett fint jobb för att du ska trivas***. o de är minst lika stolta som vd:n. det är de där små grejerna vi inte alltid ser. o så är det bara.


<i>* http://www.etatyopaiva.fi
** frustrerad
*** jepp, jag vet att jag är lite jävig nu.. jag är bara så tusans imponerad o stolt över den personal jag får förmånen att jobba med</i>!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar