16 februari 2012

heders-skattjakten

jag har fått ett hedersuppdrag* - jag ska agera "ledare" på gudotterns 5-års kompis-kalas! jag tycker det är häftigt - hittills har jag bara deltagit i "släkt-kalas" så jag är säker på att denna gång drog jag vinstlotten då det kalaset inte passade mig.

jag tänker mig en skattjakt som vänder upp o ner på hushållet och utmynnar i trötta, sockerstinna barn. ledtrådar i lagom klurig variant och lite spänningsfaktor. pirater kanske?

släng hit alla dina bästa skattjaktsidéer - nu ska det myglas planer!

* eller egentligen bjudit in mig själv på det, men det understöddes av festföremålet, sp jag skyller på henne.

5 kommentarer:

  1. Hur skulle det vara med "Undervattenspiraternas Hemliga Skatt"? Det behövs lite periskop, en ubåt och tillstånd att fylla badkaret åtminstone.
    H. Från en som gillar det här med skattjakt och sökande och kanske är släkt med en viss hare.

    PS Kan vara skäl att konferera med gudotterns föräldrar om det skall ske hemma.

    SvaraRadera
  2. Å så spännande! Guldpengar och skattkartor kommer jag på nu, men om du ännu har tid och lust med snösko vandring på söndag så kan jag gärna idea mera!!!

    SvaraRadera
  3. Hahaha! Hurra både för skattjaktsmästaren och förslaget av harens släkting! vattenfyllt badkar fixar sej men ubåten och periskopet kan bli svårare – fast det kokar vi nog ihop ändå?!? Jag väntar med lika stor spänning som festföremålet! Du är bäst!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillägg: Om Lisa också får vara idéspruta så kommer detta att bli den bästa skattjakten ever! ojojojoj

      Radera
  4. Bästa (men också arbetsdrygaste) skattjakten jag har fixat:

    ledtråd som leder till ledtråd som leder till ledtråd osv som leder till en pusselbit.

    Varje deltagare eller varje lag får en första ledtråd på färgat papper - övriga ledtrådar är i samma färg. Ledtråden kan vara ett ord eller en bild på ett ställe i huset om barnet inte kan läsa.

    Sen när alla fått tag i sin sista ledträ (puseelbiten) så pusslar de ihop bilden som är ett foto av skattkistan som skall letas upp.

    Mykcet uppskattat men jobbigt att fixa då varje deltagare behöver 5-6 ledtrådar och med 10 deltagare blir det 60 lappar som skall gömmas i huset.

    SvaraRadera