25 juni 2013

människovärde och pippi

lyssnade på Jonas Gardells podcast sommarprat i P1 imorse när jag sprang. hann inte lyssna hela till slut o nu bara längtar jag till att dagen tar slut så jag får fortsätta lyssna.

så bra! älskar att han inte alls är försiktig, inte sparar på orden som säkert får en hel del att sätta kaffet i näsan. han uppmanar unga att bli av med oskulden, att inte spara på tårtan åt "den rätta" för grädden blir gammal, dela ut tårtbitar frikostigt bara! jag skrattade högt och hunden glodde misstänksamt på mig.

han fortsatte om att prata om präktiga Tommi och Annika som lär Pippi om saker som inte är möjligt - fast hon redan gör/gjort det. att kartor över london och härjedalen är alldeles relevanta då man ger sig ut i stockholms skärgård.

och han sa det jag skrivit om nån gång. att vi blir människor genom oss själva och andra. genom det människorvärde vi ger åt oss själva och andra. man kan också sluta vara människa. om man själv och andra tar bort ens värde.

lyssna! det enda jag inte riktigt orkade med var hans episod då han mött Meryl Streep. annars mycket hörvärt.
bra början på dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar