13 november 2012

när blev lucia en fånig glansbild?

jag får angst och blir lätt illamående av bilderna på årets lucia-kandidater då de presenteras i tidningen. varför i hela fasikens fridens namn har man satt skrinnskor på dem o ställt dem framför den mest konstgjorda äckel bild man kunde hitta? jag kan inte läsa juttun bara för att jag får andnöd redan av bilden.

jag trodde finlandssvenska institutioner var förbi 50-talets "flickor ska vara nätta och syssla med nätta hobbyn - alla ska gilla samma nätta hobbyn". varför detta försök till att skapa gammaldags glansbildsflickor?

det får dem att se ut som tomhuvade fjollor istället för de fina, unika tjejer jag är säker på att de är! lucia är en fin tradition men kan vi inte ändå leva i dagens värld där också? lyfta fram dessa unika, fina tjejer på ett sätt de förtjänar och inte klä ut dem i en julglansbild från svunna tider. de ser ju inte ut att trivas eller vara sig själva alls på bilden.

djup suck och besvikelse...

 

6 kommentarer:

  1. Håller med! En som jag råkade se såg vettig ut på bilden men det visade sig att hon faktiskt har skönskrinning som hobby :)

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte exakt samma. Bakgrunden är hemsk, hela upplägget av bilden är hemsk och det ser så B-klassigt ut dessutom att man kunde tycka att en proffsig tidning skulle få till det lite bättre. Vad är grejen med att avbilda luciakandidaterna som tjejer som går i skogen med rådjur? Jag tänker Snövit som går i skogen och sjunger med kvittrande fåglar och hoppande kaniner och rådjur. Löjligt.

    SvaraRadera
  3. Tänkte samma. Varför inte en bild från deras vardag? Nåt som speglar personligheten. Nåt som skulle avdramatisera hela den här utseende-grejen och satsa mera på hurdana de är som människor. Jag tycker man ska rösta på flickan bakom Lucia, inte en glansbild som är gjord för att passa in som Lucia.

    SvaraRadera
    Svar
    1. juuri näin! varför stöpa alla i samma form när vi är så härligt olika!

      Radera