27 december 2012

julen 2012

som minnesbok för mig själv kör jag lite bild- och ordkavalkad från julen.

jag o mamma inledde jul-stug-tillvaron med den bästa kinesiska middag jag ätit!
i Norrtälje, som för övrigt verkar vara en mysig stad.
bror med familj bor i Stockholm men eftersom allas hem är för små för en yr bestyrande familj som denna så hade min kloka mor hyrt två stugor på en snödränkt holme i Norrtäljes skärgård. släpar man dessutom med sig hela klanens julpyntslåda, julblommor och en mängd stuff och sprider ut det sådär lagom oplanerat i stugan så är *simsalabim* en allmän hyrstuga hur hemtrevlig som helst. speciellt när man packade ihop märkte man hur underilig förvandlingen var. kändes inte som samma stuga när vi stuvat in oss i bilen igen.

det var mycket uteliv o pulkabacke. däremellan var det kalsar-häng med bok eller disney-film,
hur som helst så kräver bägge koncentrration av högsta kaliber....

sen skulle granen kläs...

ni kan gissa på vilken höjd av granen det var "tomte-möte" - tjyvtjovkt med tomtar och änglar.

på julafton var det så spännande att vi inte visste hur vi skulle vara
- trots att vi försökte stilla spänningen med ringdans,
bords-dukning, servett-vikning och annat utomordentligt viktigt.

kommer tomten? hittar han fram? äter han upp gröten vi ställt ut?
 tomten åt gröten o lämnade ett berg av klappar. sen hann jag inte mer ta bilder. jag var ju faktiskt upptagen med att titta på 5 disneyfilmer, läsa kalle & hobbe och bygga snögubbe.
och traska rakt ut i skogen med snöskor och drivan upp till knäna.

om mamma o jag inledde julen med kinesiskt så avslutade vi den med en "gullegris"
- marispantäckt chokladboll.
gott då - nu får jag nästan äckel när jag tänker på det... :)
 det var en fin jul med en stor dos av familjen - den allra närmaste. inget åkande från ställe till ställe och egentligen utan nån som helst kravställning. vi åt när vi var hungriga och gjorde ingenting så som "man borde på julen" utan bara som vi ville. en dag körde vi skinskan först o fiskbordet sen. bara för att man kan.

tack familjen den bästa!!!
- nu njuter jag av en kopp te helt för mig själv hemma - inte fel det heller.

1 kommentar:

  1. Tack till alla och en var för en härlig, fin, lugn och rolig julgemenskap så bra beskriven av H.

    SvaraRadera