28 oktober 2011

medarbetarsamtal

det var länge sen jag skrev om chefen. en del av er har säkert hört om honom, jag brukade nämna honom i min förra blogg. han är fortfarande med o har både sina positiva studer o negativa. så som vi alla.

idag ska vi ha mitt medarbetarsamtal. på de flesta håll kallat för utvecklingssamtal.

vi har skippat den termen för den är så fel enligt mig. samtalet i sig utvecklar inte så mycket - visst kan det göra det, men ett äkta medarbetarsamtal handlar om tid för medarbetaren. tid att prata igenom dens uppfattningar, situation, viljor, farhågor och annat. dessa diskuteras ur bådas synvinklar och det är det som kan öppna ögon.

utveckling - det sker bara då vi verkligen gör nåt. ingen annan än jag själv kan utveckla mig. ingen annan än jag själv kan ta emot feedback och lära mig av den. detsamma gäller chefen. ingen av oss går ifrån samtalet utvecklade, men vi kanske går därifrån klokare, öppnare för utveckling.

men för att det ska lyckas krävs det nåt av oss båda. jag får gröna utslag av sådana som går o sätter sig med chefen utan att förbereda sig själv, utan att tänka igenom vad man själv vill säga, fråga, få ut av det. bara slänger sig i stolen o förväntar sig bli utvecklad. bah!

jag har sagt det förr och jag säger det igen:  "jokaisella on oikeus hyvään johtamiseen. jokaisella on velvollisuus hakea hyvää johtamista".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar