16 september 2012

när tog ansvaret för det egna livet slut?

har gått hela dan o varit småupprörd på en grej jag hörde imorse av en kompis.
i stockholm har en patient stämt (och dessutom fått rätt!) ett sjukhus för att de inte skickat påminnelse om efterkontroll ett år efter utförda cancerbehandlingar. o nu har cancern kommit tillbaka.

visst - cancer - sorgligt och hemskt - men visst ligger det väl i ditt eget intresse att följa upp det? ska ett sjukhus vara ansvarig för ditt liv?

jag blir riktigt arg på sånt här. har vi inte längre nån skyldighet att ta hand om oss själva? ska vi bara ha rättigheter och sedan ska samhället ta hand om oss och ha alla skyldigheter - vem är det där "samhället" anyway? ska vi bara sitta o tycka synd om oss och vänta på att Samhället serverar oss och om hen inte gör det så stämmer vi henne?

har jag inte ett ansvar för mitt eget liv? ska jag alltid ha någon annan att skylla på?

2 kommentarer:

  1. Enig i det du säger. Vi har kanske blivit för bortskämda här uppe i norr med ett så välfungerande system att det gjort en del av oss till individer som inte tar ansvar för sina egna handlingar? Tycker mig märka detta mönster i mycket som diskuteras/sker i samhället/arbetslivet mm. Alltid någon annans fel, ansvar, uppgift etc. Vad i helskuta är det med folk egentligen, kanske på tiden att se sig själv i spegeln och ta tag i sådant man inte är nöjd med/vill ändra på mm. Kram igen, N

    SvaraRadera
    Svar
    1. amen. jag får hepuli me denna ansvarslöshet som sprider sig! jag blir så förmårrat arg!

      Radera