08 augusti 2012

nörd-tipset

peppe har inspirerat mig att lyssna på sveriges radios sommarpratare. tack!
idag tillbringade jag en timme med Sara Bergmark Elfgren, fantasy-författare. kan rekommendera. även om du inte är fantasy-fan. jag hade ingen aning om vem hon är när jag började lyssna.

hon pratar om att vara nörd, om hur nördarna har erövrat världen. om smurfelina-effekten och om lek och när man slutar leka. om fri fantasi - varför kopplas den bara till barndom medan vuxenhet ska betyda realism. hon säger att fanatsin är ett annat sätt att handskas med realismen.

"ibland behöver vi skapa en annan värld för att få syn på vår egen".

är det inte just det barn gör? de fantiserar, leker och bygger genom det sin förståelse, upplevelse av världen? varför kan man inte behöva det ibland som vuxen? eller bara fly verkligheten en stund.
och är det inte med hjälp av fantasi som vi kan handskas med stora frågor som vänskap, ont och gott, kärlek och sådant? visst kan fantasin ibland ge perspektiv och distans. kanske inte fantasin bara är gröna drakar och trollkarlar.

nu ska jag fantisera ihop en godnattsaga åt mig.

1 kommentar:

  1. Åh vad roligt att du också upptäckt podcasternas värld! Rekommenderar också Värvet och Alex och Sigges prat. Förutom Sommar i P1 alltså.

    SvaraRadera