23 augusti 2012

hitta dem som är bättre än dig

Tessie är hemma igen *lycka* (eller ännu på service för att vara exakt) och veckans spänning har lagt sig.

så nu ska vi tala om nåt annat.

om människor. sådana som jag blir glad av. imponerad av (på ett fint sätt. sådär att jag tycker wow- vilken person!).

en ledare i vårt företag har en gång sagt att han alltid vill rekrytera männsikor till sin grupp som är bättre än han själv. personer med talanger och egenskaper som är större, bättre eller annorlunda än hans. då blir teamet starkare.

jag håller med. ledaren ska inte sitta på alla svar, på de "rätta" åsikterna och lösningarna. (om han/hon mot förmodan ändå sitter på dem ska de inte tutas ut utan användas för att hjälpa teamet att hitta vägen)

jag tycker det är så fantastiskt roligt att sitta o prata med någon o lyssna på vilka fina tankar, funderingar, idéer den kan ha. nu pratade jag med en person som sade sig vilja jobba med liknande frågor som jag i framtiden. min första tanke var "wow - vilket kap - jag vill ha henne i mitt företag, jobba med mig, i mitt team!". visst hon skulle säkert köra förbi mig på många grejer med milslånga steg - tänk va bra! jag tror det finns helt för mycket rädsla i denna värld. rädsla för att någon annan är bättre än jag, rädsla för att bli omkörd. om man vänder rädslan till; "tänk vad vi kunde åstadkomma tillsammans, tänk vilket team vi kunde få" så tror jag situationerna av omkörning o rivalitet skulle bli färre. jag tror på att det skulle spridas om vi uppmuntrar varann och det slutar med att vi alla blir lite bättre än vi tror och når höjder vi inte trott - för att vi tidigare koncentrerade oss på att oroa oss för om någon annan når den höjden före mig.

det var torsdagförmiddagens tanke.

2 kommentarer: